Katarina Ekoff

Katarina Ekoff
Konsultchef

Kontaktuppgifter:
E-post: katarina.ekoff@sjuksyrra.se
Telefon: 070-226 37 41

Ålder: 37 år
Karriär: Startade eget företag inom personlig träning. Övergick till fast jobb som advokatassistent med egna företaget på sidan om.
Bor: Hammarby Sjöstad.
Familj: Man, två barn och ett bonusbarn.
Favoritserie i vårdmiljö: ”Greys Anatomy”.
Hobby utanför jobbet: Umgås med familj och vänner samt mode och inredning.

Katarina Ekoff hade tidigare som plan att utbilda sig till sjuksköterska men hamnade istället i vården på ett helt annat sätt. Idag är hon konsultchef på Sjuksyrra AB och ansvarig för att rekrytera och bemanna inom vården i hela Sverige.
– Jag har alltid gillat mötet med människor, säger hon.

För ett år sen jobbade Katarina på en stor advokatbyrå, men när hon kände att hon inte längre utvecklades så valde hon att söka sig nära ett yrke hon alltid tyckt var fascinerande.

– Det jag fastande för när jag sökte jobb hos Sjuksyrra var att rollen hette administratör med HR-inriktning. Jag har alltid gillat mötet med människor och tyckte att det kändes spännande att det fanns en anknytning till sjukvården eftersom jag själv tidigare varit inne på att utbilda mig till sjuksköterska. Det är en spännande bransch där det händer mycket, berättar Katarina.

Som konsultchef på Sjuksyrra så jobbar Katarina främst med bemanningen. Att se till att få rätt sjuksköterska på rätt plats är inte alltid helt enkelt, men som tur är så får hon ganska mycket hjälp av sjuksköterskorna själva.

– Mycket handlar om sjuksköterskornas kompetens, erfarenhet och personlighet. Det som jag upplever som bra är att de har väldigt god självkännedom och är väldigt noga med att säga var de vill och inte vill jobba. Så mycket av mitt jobb är redan gjort av dem eftersom de har så bra koll.

Som sjuksköterska har man ett stort ansvar och som rekryterare är Katarina en del av det. Hon berättar att det därför är viktigt att ha koll på hur det går för sjuksköterskorna som är ute på jobb och hon har ständig kontakt med dem för att se hur de trivs och att arbetet flyter på som det ska. Om sjuksköterskan är ny är det extra viktigt att ha koll så att det inte dyker upp några oväntade situationer.

 Första gången en sjuksköterska ska ut på uppdrag så brukar jag ha kontakt med ansvarig chef på avdelningen och fråga hur deras personalsituation ser ut i dagsläget och hur stämningen är på avdelningen. Det gör vi får att få en bild av arbetsplatsen så att vi kan informera våra sjuksköterskor hur det ser ut innan de åker dit.

Efter ett avslutat uppdrag stämmer Katarina av med sjuksköterskan hur hen blev mottagen och hur det gick. Att alla är nöjda och glada är otroligt viktigt och här får Katarina verkligen utlopp för sin passion att jobba med människor. Mycket av utmaningen i arbetet ligger nämligen i att skapa relationer och ett nära samarbete med sjuksköterskorna.

– Det handlar om ett givande och tagande. Det poppar upp många bemanningsbolag inom sjukvården idag och vi strävar efter att vara ett av de mer personliga, säger hon.

Katarina beskriver den nära relationen med att man hos Sjuksyrra inte ringer in och säger sitt anställningsnummer. Istället säger man sitt namn och då vet Katarina med allra största sannolikhet allt från var sjuksystern jobbade senast till hur de hade det på semestern. Därför är det inte så konstigt att bolaget får in de flesta av sina uppdrag via rekommendation.

– Många som ringer oss har hört talas av oss genom någon som jobbat med oss tidigare. Det är väldigt kul och det känns som om man gjort något rätt, säger hon glatt.

Under året som Katarina jobbat på Sjuksyrra så har hon lärt sig en hel del om vilken typ av sjuksköterskor hon helst jobbar med. Förutom kompetens och erfarenhet är flexibilitet ledorden hon ofta går efter.

– Det jag kollar efter är att man har ett lugn i sig själv och erfarenhet. Alla vi tar in har jobbat i minst två år, för det tar några år att komma in i det här yrket. Det förväntas också att man är ganska självgående, både för deras egen, vår och kundens skull. Sen värdesätter vi också en flexibilitet. Utmaningen är att hitta erfarna sjuksköterskor som är flexibla, tycker om att resa och jobba på obekväma tider.

Det är tydligt att Katarina trivs bättre på Sjuksyrra med sina tre anställda än hon gjorde på sin tidigare arbetsplats på advokatbyrån med närmare hundra i personalstyrkan. Den stora fördelen är enligt henne själv att hon enkelt kan påverka många beslut som tas.

– Fördelen att jobba på ett litet företag är att det är mer personligt och kortare beslutsvägar. Om det är något jag inte är nöjd med eller tycker att vi kan förbättra så kan jag göra det genom att säga vad jag tycker. Och så får jag ta mycket ansvar och känna att det jag gör, verkligen gör stor skillnad.